Pagi tu selepas membantu pembantu kedai membuka kedai dan mengemaskini barangan jualan,aku bergegas ke kedai workshop untuk menukar “radiator”  hawa dingin kereta yang rosak beberapa hari lalu.Aku lihat jam handset menunjukkan pukul 11 pagi.Aku terasa lapar, baru aku ingat aku belum sarapan lagi.Sebelum masuk ke simpang menuju workshop  kereta itu yang jarak nya hanya 100 meter dari jalan besar, aku lihat seorang budak lelaki berumur lebih kurang 20an menjual kelapa muda,air kelapa dan jambu batu,di seberang jalan berhampiran dengan simpang yang saya tuju.Dalam hari berkata “Kalau kena kelapa muda ok jugak lah ni sebagai ganti sarapan”.Sebaik sampai di workshop kereta saya memberitahu foreman tentang kerosakan “radiator” hawadingan kereta saya.Setelah berunding tentang harga saya duduk di kerusi tetamu yang di sediakan di workshop itu sambil membelek-belek majalah yang kebetulan ada di atas meja berhampiran.Hanya selepas kira-kira setengah jam,perut saya mula memberi “signal” minta di isi,maka secara sepontan saya budak yang jual kelapa muda di tepi jalan berhampiran dengan simpang masuk ke workshop itu.Oleh kerana jarak antara workshop ke canopy yang menjual kelapa muda itu tidak berapa jauh,saya berjalan kaki sahaja.Lagi pun kereta sedang di baiki.

Sebaik meninggalkan workshop, saya melihat kearah canopy yang menjual air kelapa tadi;saya jadi pelik dan keliru kerana canopy yang saya lihat di tepi jalan tadi telah tiada.Saya menggap apa yang saya nampak seperti canopi menjual kelapa muda tadi hanyalah ilusi di sebabkan keinginan untuk meminum air kelapa muda. Oleh kerana kedai makan yang terdekat jaraknya lebih kurang 300 meter dari workshop,saya membatalkan niat saya untuk mencari air atau makanan,lalu kembali semula ke workshop.

Jam sudah menunjukkan pukul 1-00 tengah hari.Semua foreman dan pekerja-pekerja workshop itu berhenti makan.Jadi keinginan untuk mengisi perut timbul semula.Oleh kerana jadi minum kelapa muda tadi saya berhajat menapak ke restaurant terdekat dengan workshop itu,walau pun jarak nya agak jauh.Sebaik keluar dari workshop saya nampak canopi warna kuning hijau yang saya lihat sewaktu saya mula-mula datang ke workshop tadi.Saya terkejut kerana baru 40 minit sebelum ini saya tak nampak gerai yang menjual kelapa muda tu,tiba-tiba sekarang gerai tu ada pulak.Pelik. Saya tidak berlengah-lengah lagi pergi ke gerai tersebut dan memesan sebiji kelapa muda sambil meletakkan punggung saya di bangku yang di sediakan.

Saya bertanyakan kepada budak penjual kelapa muda tersebut kalau-kalau dia ada menutup gerai nya hari ini antara pukul 11.30 hingga pukul 12.00 tengah hari.Dia menyatakan dari mula-mula buka gerai hingga waktu saya datang minum dia ada di situ tidak kemana-mana.Persoalan nya kenapa saya tidak boleh nampak gerai nya pada waktu tu?

Sambil minum air kelapa muda kepala saya berpusing memikirkan bagaimana dalam masa hampir satu jam saya tidak boleh nampak gerai tersebut.Tiba-tiba saya teringatkan seorang pelanggan yang menghantar isteri nya untuk memilih pakaian di kedai saya.Kebetulan waktu tu tak sibuk sangat.Pembantu saya melayan isterinya memilih baju,sementara si suami tadi berdiri di luar berhampiran dengan saya.Beliau bertanyakan saya,” sudah berapa lama berniaga disini?’ Saya jawab secara jujur “dah hampir 4 tahun dah dek” secara sepontan dia berkata kepada saya

” Bang,….janganlah nak melawak bang,saya tempat ni paling kurang dalam seminggu sekali  mesti saya datang untuk beli barang  di sini, dan kadang-kadang tu dua kali seminggu.Saya tinggal berhampiran dengan tempat ini.Saya hairan kenapa saya hanya nampak kedai abang hari ni je?Sebelum ni saya tak pernah nampak pun!”.Saya katakan padanya, inilah angkara sihir.Tujuan nya memang untuk membuat semua orang tidak nampak kedai saya.Kalau nampak pun tak ada hati nak masuk,apa lagi nak beli,jelas saya lagi.Pelanggan tu diam.Nampak macam faham dengan penjelasan saya tadi.

Sekarang ini baru saya tahu dan alami sendiri kesan pelalau perniagaan terhadap perniagaan saya sendiri dan terhadap perniagaan orang lain.Patutlah selama ni orang kurang masuk ke kedai saya berbanding dengan kedai pendatang Pakistan tersebut.

Rupa-rupanya ayat Haikal yang saya amalkan selama ini hanya melindungi diri saya dan keluarga sahaja dari angkara sihir.Kesan pelalau masih ujud lagi di kedai saya.Dengan kaedah scan tertentu saya dapat kesan pelalau di hadapan dan di tepi sebelah kiri kedai saya.Selagi “benda” ini tidak di buang selagi itu lah akan ada pelanggan yang tidak nampak kedai saya,atau paling kurang tidak berminat nak masuk kekedai atau nampak kedai saya macam tutup sahaja.

Pelalau yang di “letakkan” di hadapan kedai saya ni agaknya amat mudah di lakukan oleh pengamal pengamal sihir.Sebaik saya buang di waktu pagi waktu petang ada lagi yang baru pula.Kadang kadang tu sampai 3 kali buang dalam sehari, baru lah perniagaan saya aman sedikit.

Selain dari menghantar pelalau di hadapan kedai supaya orang kurang berminat nak masuk kedai,orang “fuckistan” yang creative ni pernah mengupah dua orang India tempatan dan seorang Cina ( mungkin Cina ni mengikut je kot,kerana dia tak masuk pun kedai ) datang ke kedai dan menyamar sebagai pelanggan.Waktu tu lepas baru lepas Maghrib sekitar 8.00 malam.Dua orang India ini berpura-pura tanya harga baju perempuan.Saya yang tidak fikir apa-apa melayan mereka ini seperti pelanggan biasa.Sebaik bertanya harga dua tiga jenis baju kurung mereka keluar.Sebaik mereka keluar dari kedai,saya secara tak sengaja “terscan” barang yang di tinggal,kerana selepas itu dua orang memasuki kedai tak jadi nak beli apa-apa,walau pun awalnya dah bersetuju dengan harga barangan yang di pilih.Rupa-rupa nya barang yang di tinggalkan tu adalah merupakan air sahaja.Cuba bayangkan India tu masuk memakai kasut “industry” yang bertapak tebal.Bila saya tengok kesan tapak kakinya terdapat 4 kesan tapak kasut basah menghala keluar kedai.Waktu masuk tidak meninggalkan apa-apa kesan pun.Bila saya dah tahu ada “benda” senanglah sikit kerja.Satu nafas pun cukup untuk sapu benda tu.Lepas tu business back to normal.Macam tak ada apa apa.Yang pasti “Fuckistan” tu rugi mengupah orang hantar air “mandrem” ke kedai saya.Tapi kesan tak ada.Padan muka dia.






website hit counter
website hit counters