Untuk Saudara/saudari di luar sana yang berniaga dengan pendatang Pakistan,hati-hati lah kerana kebanyakkan pendatang dari Pakistan yang berniaga di negara kita ini tidak mempunyai niat yang ikhlas untuk berniaga.Mereka-mereka ini bukan sekadar  mencari tapak untuk berniaga tetapi memcari “ruang luas” untuk memastikan perniagaan mereka tidak di saingi oleh mana-mana peniaga tempatan.Tak kira lah peniaga Cina,India atau Melayu.Mereka-mereka ini akan masuk ke sesuatu kawasan secara berkumpulan,di mana terdapat ramai pelanggan Melayu.Terutama sekali di komplek-komplek beli belah di bandar-bandar besar.Atau pun di pasar-pasar jualan borong.Biasa nya yang jenis menggunakan sihir ni tak masuk satu-satu kawasan secara berseorangan tapi secara berkumpulan.Selalu nya species-species ni berlagak sikit dengan lelaki,tambah-tambah kalau barangan jualan nya bukan keperluan lelaki.Tapi kalau dengan perempuan…….hu pijak semut pun tak mati.Jauh lagi dah beri salam.Tak kiralah perempuan tu ada tunjuk keinginan nak beli ke tidak.

Pantang species ni satu je.Kalau dia nampak pesaingan nya mendapat jualan yang lebih sedikit daripada dia,mula lah dia buat perancangan.Mula-mula dengan aktiviti tukar duit.Apabila duit bertukar tangan,siaplah jualan kita hari itu akan di “permainkan”.Kita yang ikhlas ni ingatkan semua orang akan ikhlas.Tapi manalah kita tahu yang mereka benar-benar memerlukan pertolongan kerana tak ada duit kecil nak di bayar pada pelanggan mereka.Bila tolong itu lah jadi nya.Kita tak akan sedar kerana species ni murah dengan senyuman nya.Bak kata perpatah “lembut lidah dari gigi”.Sebaik tahu taktik kotor nya apabila kita tak layan perminntaan untuk tukar duit,dia tukar taktik lain pulak.

Tiap hari ada sahaja benda yang bukan hak kita di “masukkan” ke canopi kita melalui canopy sebelah.Maklumlah berniaga dalam canopi sebelah menyebelah.Senang sangat kalau nak masukkan apa-apa barang.Bila kita tengok hanger baju di lantai dalam kawasan kita,kita ingatkan kita punya jatuh.Maka kita ambil dan sangkut kan kat tempat hanger.Hari tu sure punya jualan akan terjejas.Cara Pakistan ni melakukan sihir dalam perniagaan memang halus.Perancangan nya cukup licik dan teratur.Tujuan asal nya ia lah untuk memastikan jualan nya sentiasa lebih dari hasil jualan pesaing.Pada hari-hari biasa apabila jualan tidak begitu rancak,dia tidak akan menggunakan sihirnya.Tapi bila hari Jumaat,Sabtu dan Ahad mula-lah “tocang nya naik”.Akan adalah “projek” yang akan di buatnya.Paling kurang pun meletakkan seliper buruk,payung buruk dan lain-lain barang buruk berhampiran dengan canopy kita.

Kita hanya tahu benda-benda tu ada “barang” bila kita rasa pelik jualan hujung minggu tidak banyak beza dengan hari-hari biasa.Masa tu dah terlambat dah nak buat apa-apa.Berserah jelah pada Takdir dan terima apa yang ada.Di samping tu ikhtiar jugak untuk menepis benda-benda tu.Tapi bila dia tahu kita sedar akan perancangan jahat nya,dan mampu menepis permainan “haprak nya”mula lah dia beralih kepada “projek-projek mega” nya pulak.

Esoknya,sewaktu menutup kedai pada pukul 10-15 malam,saya terpandang lah beberapa orang sami budha di dalam kedai nya.Saya pada mula nya tidak syak apa-apa,kemudian merasa pelik.Kenapa sami budha berada di dalam kedai tu?Apa yang hendak di beli oleh sami-sami budha tersebut di kedai yang menjual baju kurung dan tudung untuk perempuan?


Bila dah penat meletak benda-benda buruk,bunga,

kelapa yang dah bertembuk dan lain lain……kini

tiba lah masa nya daun pandan pula yang menjadi

mangsa.Di letakkan dekat tiang canopy,tak pasti untuk apa.